vissza a cikkek listájához

Éjszakai műszak, hogyan aludjuk ki magunkat jobban?

A munkahelyek nagy része sajnos nem működhet nappali, délutáni illetve éjjeli műszakok nélkül, más esetben a jól megszokott 12 órás nappal-éjjel műszakok váltogatják egymást. Ha nehéz, fizikai munkát is végzünk a nap folyamán, a szervezetünk megszokja, és jobban bírja a nappali terhelést. Ellentétben a váltakozó műszakokkal, mikor a szervezetünk sokkal nagyobb fizikai és mentális terhelésnek van kitéve.

Noční posun, jak se lépe dostat z postele?

A kockázatok nagyobbak mint azt hinnénk

Az alváshiány nagyobb befolyással van a szervezetére, mint az első ránézésre tűnik, mindenekelőtt elméjére. A felmérések szerint a váltakozó műszakú munkahelyek száma az utóbbi időben nő, és elsősorban férfiakat alkalmaznak. Azonban  a női alkalmazottak sem maradnak nagyon vissza. Ha nem tartozik azon emberek csoportjába, akik egy pár hét leforgásával hozzászoknak a változó munkaidőre, kérjük figyelmesen olvassa tovább cikkünket. A szabálytalan munkaidő-beosztás egészségügyi gondokat okozhat mint például emésztési panaszokat, legyengült immunrendszert, mentális problémákat és különböző alvászavarokat - álmatlanságot, narkolepsziát, parasomniát. Ezekről a problémákról olvashat tovább a cikkünkben. Mit tegyünk a szabálytalan alvás érdekében?

Figyeljen mit jelezz önnek a teste

Minden ember más, mindenkinek különbözik az igénye. A napi 8 óra alvás nem szabály, csak indikatív ajánlott idő. Ha önnek és testének elegendő a napi 6 óra alvás, nem probléma, ugyanúgy ha szeret lustálkodni. Mindenki kipihentnek érzi magát egy bizonyos mennyiségű alvás után, amire szervezetének szüksége van. Ezért, ha az éjjeles műszak után hazaérkezik nem szükséges a 8 óra alvás, nyugodtan feloszthatja több alvásciklusra. Figyeljen szervezetére, igyekezzen megfelelni teste elvárásainak.


Az alvás minősége = Fél siker

Törekedjen arra, hogy hálószobája hangulata megfeleljen az adott tevékenységnek, az alvásnak. Igyekezzen minél több fényforrást és környező hangot megszüntetni. A képernyőkből kisugárzott kék fény is hatással van az alvására, ezért ha lehet, ne használjon televíziót és számítógépet a hálószobájában. Ha teheti, mobiltelefonját se használja lefekvés előtt legalább egy órával.


Meleg teával és sóval a fürdőbe

Ha nem érez fáradtságot miután haza ért segíthet önnek ellazulni egy meleg fürdő, melynek hatását  fokozhatja egy kellemes illatú fürdő vagy só segítségével. Igyon meg egy bögre forró és nyugtató hatású teát. Ezekkel a módszerekkel elérhetjük a fáradtság érzetét, hogy könnyebben aludjon majd el.


Ha további tippeket szeretne megtudni a témával kapcsolatban, akkor olvassa tovább a cikkünk folytatását.


Utolsó cikkek

A testünk soha nem alszik! Mi történik testünkkel alvás közben?

Testünk viszont nem teljesen alszik, mint ahogy azt tévesen gondolnánk. Mi is történik a testtel az éjszakai pihenés során?
többet olvasni

Milyen hatással van a sport az alvásminőségre?

Az alvás alapvető fiziológiai szükséglet, amely során regenerálódunk, ellazulunk és feltöltődünk. A hosszan fennálló alváshiány rendkívül negatívan hat egészségünkre és fizikai állapotunkra. Azt is elmondhatjuk, hogy az alvás sportteljesítményünket is nagyban befolyásolja.
többet olvasni