vissza a cikkek listájához

A testünk soha nem alszik! Mi történik testünkkel alvás közben?

Minden nap lefekszünk aludni és beleesünk egy úgymond tudatalatti (transzcendens) állapotba. Néha egy valóságosnak tűnő álom képes felébreszteni ebből az állapotból az éjszaka során, de többnyire csak az ébresztőóra csörgése tud kirántani az álmunkból. Testünk viszont nem teljesen alszik, mint ahogy azt tévesen gondolnánk. Mi is történik a testtel az éjszakai pihenés során?

Alvás, mint az izmok gyógyítása

Lélegzetvételünk és szívverésünk olyan, mint egy lassított felvétel.

Bár úgy érezzük, hogy az alvás során minden sokkal gyorsabban történik, és hirtelen arra ébredünk, hogy újra reggel van, a testünk fiziológiai folyamatai épp ellenkezőleg, a lassú mozgás ütemébe kerülnek. Lélegzetvételünk elmélyül, s a kilégzésre egy perc alatt kevesebbszer kerül sor, mint az ébrenlét során. Ugyanez a jelenség fordul elő a vérnyomásunkkal, mely pulzusunkkal egyetemben szintén csökken. Az utóbbi az alvás során egy harmaddal, vagy akár a felével is csökkenhet. Fontos megjegyezni, hogy az alvásnak több fázisa van. A fázisok váltakozása is befolyásolja a test különféle folyamatait.

Alvás= hormonális vihar?                                  

Miért nem vagyunk képesek álmunkban legyőzni a magasságtól, a pókoktól vagy a zárt terektől való félelmet? Azért, mert a félelem legyőzésére az adrenalin nevű hormon van segítségünkre. Az alvás során az adrenalin szintje jelentősen lecsökken. Viszont jelentősen növekszik a növekedési hormon szintje, amely természetesen nem abban segít, hogy felnőttkorban is még nőjünk, hanem segít a régi szövetek helyreállításában és az újak létrehozásában. Ez szükséges izmaink megfelelő regenerálódásához és pihentetéséhez.  Épp ezért a helyes életmódnak nem csak a kiegyensúlyozott étrendet és elegendő mozgást kell tartalmaznia, hanem mindenekelőtt minőségi alvást.

Furcsának találja, hogy az éjszaka során nem kell meglátogatnia a mosdót? Ez az antidiuretikus hormonnak köszönhető, mely csökkenti a vizelet mennyiségét a húgyhólyagban. Az alvás akár fogyókúrának is nevezhető, hiszen testünk étvágycsökkentő hormonokat szabadít fel az alvás során.
 

Alvás, mint az izmok gyógyítása

Széles körben ismert, hogy az alvás gyógyír szinte minden betegségre. Nagy gyógyító az izmaink esetében is. Az alvás nemcsak regenerálja az izmokat, mint ahogy már említettük, de bizonyított tény, hogy az alvás segít gyógyítani az izomsérüléseket, stb.

Nagyon érdekes, hogy egy bizonyos alvási fázisban szó szerint nem lehet a szem- és a légzőizmon kívül más izmot mozgatni. Ez a fázis megakadályozza, hogy fizikailag átélje álmait, ezért még a legélénkebb álom sem keltheti fel Önt. Néhányan Önök közül most talán kifogásolják ezt azzal, hogy velük ez már biztos megtörtént. Szinte biztos, hogy összetéveszti az álom alatt történő mozgást az elalvás előtti megrándulással. Ez a megrándulás röviddel az elalvás előtt történik, amikor már majdnem elaludt, akaratán kívül megrándul és újra ébren van. Az okot egyelőre nem sikerült egyértelműen azonosítani.

Ezek alapján tehát világos, hogy testünk több alvást igényel, mint azt gondolnánk. Ez a fajta relaxációs és regenerációs mód nem helyettesíthető semmi mással. Ha problémái akadnak az elalvással és magával az alvással, álljon meg szakembereinknél az AzAlvásért üzlethelyiségében és minden bizonnyal találunk megoldást a problémáira.


Utolsó cikkek

Milyen hatással van a sport az alvásminőségre?

Az alvás alapvető fiziológiai szükséglet, amely során regenerálódunk, ellazulunk és feltöltődünk. A hosszan fennálló alváshiány rendkívül negatívan hat egészségünkre és fizikai állapotunkra. Azt is elmondhatjuk, hogy az alvás sportteljesítményünket is nagyban befolyásolja.
többet olvasni

10 tipp, hogyan takarítsunk meg több időt az alvás javára, 1. rész

Mindannyiunk vállát nagy felelősség nyomja, ahogy mindennapi elintéznivalókban sem szenvedünk hiányt, ráadásul mindent időben és pontosan kell elintéznünk. És mi az időnyerés legegyszerűbb módja, amit a leggyakrabban alkalmazunk? Elkezdjük feláldozni az alvásra szánt értékes órákat.
többet olvasni